( දහතුන් වන කොටස හා සබැඳි )
========================== ====
+ එසේනම් බුද්ධත්වයට පත්වන්නේ කුමක් සම්පූර්ණ වූ පසුද ?
- කුමක් වත් නැත. තමන්ද මෙසේ බුදුවරුන් මුණ ගැසීත් නිවන් අවබෝදයට ඉඩ නොතබා සසර ගමන සැරි සරන්නේ හුදෙක්ම මේ බුදුවීම යන සාධු චේතනාවෙන් බව සිතා ඒ චේතනාවද අතහරින්නාවූ යම් මොහොතක් වේද ... ඒ ඇසිල්ලෙහි හෙතෙම සත්යාවබෝධයට පත්වන්නාහුය. සොබා දහමේ නවයක් විද්යා නිසඟයෙන් අවබෝධ වන්නේමය. මේ සසර ගමනෙහි මෙත්ක් පැමිනි මග පිළිබද මනා දැනුමක් පිහිටන්නේම.. සාරාසංක්යෙ කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පිරීමට වුව එක් සාධු චේතනාවක් සැහෙන බවත් ඒ ද නැතිව අනෙකුත් ක්ලේෂයන් පසු පස දුවන්නන්ගේ සසර ගමන කොතරම් දුක්ඛ දුර ගමනක්දැයි අවබෝධ වන්නේමය.. නිවන යනු දෑස් පියා නිදා ගැනීම නොව ..
රජුනි ..!
" නිදා සිටි මහා නින්දෙන් අවදි වීමයි ." ..!
-------------------------- --------------- අද එතැන් සිට
+ සාධු ථේරපුත්ථාභයනි සාධූ... එසේනම් මේනව විදයාවන් යනු පරම පිරිසිදු හක්තීන් පිළිබඳව එක් තැන් වුන දැනුමයි. ඒ යුද්ධයට බාවිත කිරීම කෙසේද ?
- එය නුඹ නුදුරේම උගෙනු ඇත. එහෙත් ඒ ශක්තීන් සියයට සියයක් සම්පු්ණ වහයෙන් ඔබට නොලැබෙන්නෙමය. මක් නිසාද ඒ දැරිය නොහැකි තත්වයකි. දැරිය හැක්කෙ මහා නිකුම්බිලා දේවීන්ටත්. දසිස් රාවණයන්ටත් පමනි..
+ එසේනම් බුදුන්
- බුදුවරයෙකු මේ විදයා නවය කිසිවිටෙක අනුන් උදෙසා යුද්ධයකට නොයොදයි. තමන් තුල යක්ෂයා ජය ගැනීමට පණක් යොදවයි.
+ නවයක් වූ විද්යා ඇවෑමෙන් දසිස් නම්.. ඒ සදහා නුඹලා විදයා නවයක් එක් කොට අශෝක සමයේදී ග්රන්ථ රචනා කලේත් නම්.. ඒ ඒ ලෙසම බුද්ධත්වයේත් හැදින්වේද ? නැතහොත් ඒ නවයක් වු ශක්තීන්ට වෙනත් නම් යෙදේද ?
- රජුනි මෙවර අප නන්දිදමිත්ර, සුරනිර්මලය, මහාඝොණය, ගොඨයිම්බරය, භරණය, වේළුසුමණක, එසේම ඛඡ්ච දේව, ථූස්ස දෙවය, ලභිය වසභය ලෙසෙින පහල වී සිටින්නෙමු, කලෙක අප සතර වරම් දෙවි වරු ලෙස පහල වූවෙමු, අශෝක සමයේදි නමක් නැත.විදයාවන් නවයට නමක් දීම ඒ ඒ කාලයට අනුව සිදුවන්නෙකි. නාමය කෙසේ වුවත් ශක්තිය නොසිදි පවතින්නෙමය.
+ හොදයි බුදුන් වහන්සේ සතු ඒ නවයක් විදයාවන් එසේත් නැත්නම් නවයක් ශක්තීන් කෙසේ හදුන්වමුද
- ඒ නවයක් වූ ගුණ හෙවත් " නව අරහාදී බුදු ගුන " නම් වේ.. !
+ අසා ඇත කියා ඇත, වැඩි දුර විස්තර දැනගත හැකිද ?
- මේ අරහං - සම්මා සම්බුද්ද - විජ්ජාචරණ සම්පන්න -සුගත - ලෝක විඳු - අනුත්තරෝ පුරිස ධම්ම සාරථී - සත්තා දේවමනුන්සානං - බුද්ධෝ සහ භගවා නම් වන නව අරහාදි බුදු ගුණයන් මා පෙර පැවසූ අප විසින් එක් කොට ලියා තබන්නාවූ නවයක් විද්යාවන් දැනුම අනුව සසඳා බල්න්න රජුනි. මා මේ ගුන නවය විස්තර කරන්නම් එකින් එක. යම් යම තැන් වල වෙනසක් පවතින්නේ
බුදුන් වහන්සේ තුල ඇති මේ විදයාවන් තමන් තුලටම එල්ල වූ දැකීමක් බැවින් යැයි නැවත කියමි.
+ එහෙමයි
- අරහං
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ රහසින්වත් පවු නොකළ බැවින් ද, සියළු ක්ලේශයන් දුරු කළ බැවින් ද, මිනිස් දෙව් බ්රහ්ම යන සියල්ලන්ගේ පූජාසත්කාර පිළිගැනීමට සුදුසු බැවින් ද, අරහං නම් වන සේක
දෙවැන්න සම්මා සම්බුද්ධෝනම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අතීත අනාගත වර්තමාන යන තුන් කාලයට අයත් වූ ද, අයත් නොවූ ද සියල්ල උපදෙස් රහිතව, තමන්වහන්සේ විසින් ම මැනවින් අවබෝධ කළ බැවින් සම්මා සම්බුද්ධ නම් වන සේක.
තෙවැන්න විජ්ජාචරණ සම්පන්නෝ නම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ විදර්ශනා ආදී අෂ්ට විද්යාවන්ගෙන් ද, පසලොස් චරණ ධර්මයන්ගෙන් ද යුක්ත වූ බැවින් විජ්ජාචරණ සම්පන්න නම් වන සේක.
සිවුවැන්න සුගතෝ නම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ මැදුම් පිලිවෙත අනුගමනය කරමින්, ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයෙන් සම්මා සම්බුද්ධත්වය කරා පැමිණි බැවින් ද, දෙතිස් මහා පුරුෂ ලක්ෂණයන්ගෙන් හා මනහර ප්රතිපත්ති මාලාවකින් යුක්ත වන බැවින් ද සුගත නම් වන සේක.
පස්වැන්න ලෝක විදූ නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ 31 භූමි තලයන්හි කිසිවක් ඉතිරි නොකොට, සියල්ල දැන ගත් බැවින් ලොක විදූ නම් වන සේක.
+මේ ලෝක තලයෙත් ඉන් එපිට සක්වාතලයෙත් යා කරමින් අදහස් අත් දැකීම් දැනුම හුවමාරු ක්රටම අයත් සන්නිවේදනය නම් න්රකඹ විසින් පස්වෙනියට මා හට විස්තර කල විදයාව යැයි සිතමි...
- සයවැන්න අනුත්තරෝ පුරිසදම්ම සාරථී නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අන් අයට දමනය කළ නොහැකි වූ, ජාතිමාන, බලමාන, ධනමාන ආදියෙන් මත් වූ, මුළා වූ සත්වයින් දමනය කොට, ඔවුන් සුමගට පමුණුවන්නන් අතරින් අග්ර වන බැවින් අනුත්තර පුරිසදම්ම සාරථී නම් වන සේක.
+ ජනයා එක් කිරීම ඇමතීම පණිවුඩ නිසියාකාරව ගෙනයාම විධිමත් ක්ර මෝපාය හා මානසික විද්යාාව සමග යුධ උපක්රම සමඟ කටයුතු කරන ආකරය පිලිබද දැනුම එක්රැස් කිරීමයි. ඒ “සියලු විද්යාරවන්ගේ වඩාත් භයානක වන්නේ මහජන මතයේ හැඩගැස්වීමි ඇතුලත් . මුළු ලෝකයම පාලනය කිරීමට යමෙකුට ඉඩ සලසන්නා වු ලෙස ඔබ විසින් මා හට පවසන ලද ප්රාථම විද්යාාව නම් යැයි සිතමි.
- සත්වැන්න සත්ථා දේවමනුස්සානං නම්ය
භාග්ය වත් බුදුරජාණන් වහන්සේ දෙව් මනිසුන්ගේ මෙලොව, පරලොව යහපත පිණිස හා නිර්වාණ ප්ර තිලාභය පිණිස අනුශාසනය කළ අපගේ ශාස්තෘන් වහන්සේ වන බැවින් සත්ථා දේවමනුස්සානං නම් වන සේක.
+ පවත්නා හෝ පැවතිය හැකි වන්නාවූ සමාජය පිළිබදව හැදැරීමේ විද්යාවව සමාජය පාලනය , වෙනස් කිරීම සමගින් එම සමාජයේ පරිනාමය පිලිබදව දැන හැකි ශාස්ත්රද ඇතුලත් මේ උගත් තැනැත්තාට දිවැස ලැබී ඉන් අනාගතය පිළිබදව ශාස්ත්රප – අනාවැකි කියැවීමේ හැකියාව ලැබෙනු ඇතැයි කී නව වන විදයාව විය හැක.
-අට වැන්න බුද්ධෝ නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ ගාම්භීර වූ චතුරාර්ය සත්යබ තමන් වහන්සේ විසින් අවබෝධ කොට ගෙන, ලෝකයාට ද අවබෝධ කර වූ බැවින් බුද්ධ නම් වන සේක.
නව වැන්න භගවා නම් ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අනන්ත ඥාන, අනන්ත ඍධි, අනන්ත බලයන්ගෙන් යුක්ත බැවින් භගවා නම් වන සේක.
+ පැහැදුනි ථේරපු්තථාභයනි පැහැදුනෙමි
====================
- කුරුළු -
==========================
+ එසේනම් බුද්ධත්වයට පත්වන්නේ කුමක් සම්පූර්ණ වූ පසුද ?
- කුමක් වත් නැත. තමන්ද මෙසේ බුදුවරුන් මුණ ගැසීත් නිවන් අවබෝදයට ඉඩ නොතබා සසර ගමන සැරි සරන්නේ හුදෙක්ම මේ බුදුවීම යන සාධු චේතනාවෙන් බව සිතා ඒ චේතනාවද අතහරින්නාවූ යම් මොහොතක් වේද ... ඒ ඇසිල්ලෙහි හෙතෙම සත්යාවබෝධයට පත්වන්නාහුය. සොබා දහමේ නවයක් විද්යා නිසඟයෙන් අවබෝධ වන්නේමය. මේ සසර ගමනෙහි මෙත්ක් පැමිනි මග පිළිබද මනා දැනුමක් පිහිටන්නේම.. සාරාසංක්යෙ කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පිරීමට වුව එක් සාධු චේතනාවක් සැහෙන බවත් ඒ ද නැතිව අනෙකුත් ක්ලේෂයන් පසු පස දුවන්නන්ගේ සසර ගමන කොතරම් දුක්ඛ දුර ගමනක්දැයි අවබෝධ වන්නේමය.. නිවන යනු දෑස් පියා නිදා ගැනීම නොව ..
රජුනි ..!
" නිදා සිටි මහා නින්දෙන් අවදි වීමයි ." ..!
--------------------------
+ සාධු ථේරපුත්ථාභයනි සාධූ... එසේනම් මේනව විදයාවන් යනු පරම පිරිසිදු හක්තීන් පිළිබඳව එක් තැන් වුන දැනුමයි. ඒ යුද්ධයට බාවිත කිරීම කෙසේද ?
- එය නුඹ නුදුරේම උගෙනු ඇත. එහෙත් ඒ ශක්තීන් සියයට සියයක් සම්පු්ණ වහයෙන් ඔබට නොලැබෙන්නෙමය. මක් නිසාද ඒ දැරිය නොහැකි තත්වයකි. දැරිය හැක්කෙ මහා නිකුම්බිලා දේවීන්ටත්. දසිස් රාවණයන්ටත් පමනි..
+ එසේනම් බුදුන්
- බුදුවරයෙකු මේ විදයා නවය කිසිවිටෙක අනුන් උදෙසා යුද්ධයකට නොයොදයි. තමන් තුල යක්ෂයා ජය ගැනීමට පණක් යොදවයි.
+ නවයක් වූ විද්යා ඇවෑමෙන් දසිස් නම්.. ඒ සදහා නුඹලා විදයා නවයක් එක් කොට අශෝක සමයේදී ග්රන්ථ රචනා කලේත් නම්.. ඒ ඒ ලෙසම බුද්ධත්වයේත් හැදින්වේද ? නැතහොත් ඒ නවයක් වු ශක්තීන්ට වෙනත් නම් යෙදේද ?
- රජුනි මෙවර අප නන්දිදමිත්ර, සුරනිර්මලය, මහාඝොණය, ගොඨයිම්බරය, භරණය, වේළුසුමණක, එසේම ඛඡ්ච දේව, ථූස්ස දෙවය, ලභිය වසභය ලෙසෙින පහල වී සිටින්නෙමු, කලෙක අප සතර වරම් දෙවි වරු ලෙස පහල වූවෙමු, අශෝක සමයේදි නමක් නැත.විදයාවන් නවයට නමක් දීම ඒ ඒ කාලයට අනුව සිදුවන්නෙකි. නාමය කෙසේ වුවත් ශක්තිය නොසිදි පවතින්නෙමය.
+ හොදයි බුදුන් වහන්සේ සතු ඒ නවයක් විදයාවන් එසේත් නැත්නම් නවයක් ශක්තීන් කෙසේ හදුන්වමුද
- ඒ නවයක් වූ ගුණ හෙවත් " නව අරහාදී බුදු ගුන " නම් වේ.. !
+ අසා ඇත කියා ඇත, වැඩි දුර විස්තර දැනගත හැකිද ?
- මේ අරහං - සම්මා සම්බුද්ද - විජ්ජාචරණ සම්පන්න -සුගත - ලෝක විඳු - අනුත්තරෝ පුරිස ධම්ම සාරථී - සත්තා දේවමනුන්සානං - බුද්ධෝ සහ භගවා නම් වන නව අරහාදි බුදු ගුණයන් මා පෙර පැවසූ අප විසින් එක් කොට ලියා තබන්නාවූ නවයක් විද්යාවන් දැනුම අනුව සසඳා බල්න්න රජුනි. මා මේ ගුන නවය විස්තර කරන්නම් එකින් එක. යම් යම තැන් වල වෙනසක් පවතින්නේ
බුදුන් වහන්සේ තුල ඇති මේ විදයාවන් තමන් තුලටම එල්ල වූ දැකීමක් බැවින් යැයි නැවත කියමි.
+ එහෙමයි
- අරහං
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ රහසින්වත් පවු නොකළ බැවින් ද, සියළු ක්ලේශයන් දුරු කළ බැවින් ද, මිනිස් දෙව් බ්රහ්ම යන සියල්ලන්ගේ පූජාසත්කාර පිළිගැනීමට සුදුසු බැවින් ද, අරහං නම් වන සේක
දෙවැන්න සම්මා සම්බුද්ධෝනම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අතීත අනාගත වර්තමාන යන තුන් කාලයට අයත් වූ ද, අයත් නොවූ ද සියල්ල උපදෙස් රහිතව, තමන්වහන්සේ විසින් ම මැනවින් අවබෝධ කළ බැවින් සම්මා සම්බුද්ධ නම් වන සේක.
තෙවැන්න විජ්ජාචරණ සම්පන්නෝ නම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ විදර්ශනා ආදී අෂ්ට විද්යාවන්ගෙන් ද, පසලොස් චරණ ධර්මයන්ගෙන් ද යුක්ත වූ බැවින් විජ්ජාචරණ සම්පන්න නම් වන සේක.
සිවුවැන්න සුගතෝ නම්ය
භාග්යවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ මැදුම් පිලිවෙත අනුගමනය කරමින්, ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයෙන් සම්මා සම්බුද්ධත්වය කරා පැමිණි බැවින් ද, දෙතිස් මහා පුරුෂ ලක්ෂණයන්ගෙන් හා මනහර ප්රතිපත්ති මාලාවකින් යුක්ත වන බැවින් ද සුගත නම් වන සේක.
පස්වැන්න ලෝක විදූ නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ 31 භූමි තලයන්හි කිසිවක් ඉතිරි නොකොට, සියල්ල දැන ගත් බැවින් ලොක විදූ නම් වන සේක.
+මේ ලෝක තලයෙත් ඉන් එපිට සක්වාතලයෙත් යා කරමින් අදහස් අත් දැකීම් දැනුම හුවමාරු ක්රටම අයත් සන්නිවේදනය නම් න්රකඹ විසින් පස්වෙනියට මා හට විස්තර කල විදයාව යැයි සිතමි...
- සයවැන්න අනුත්තරෝ පුරිසදම්ම සාරථී නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අන් අයට දමනය කළ නොහැකි වූ, ජාතිමාන, බලමාන, ධනමාන ආදියෙන් මත් වූ, මුළා වූ සත්වයින් දමනය කොට, ඔවුන් සුමගට පමුණුවන්නන් අතරින් අග්ර වන බැවින් අනුත්තර පුරිසදම්ම සාරථී නම් වන සේක.
+ ජනයා එක් කිරීම ඇමතීම පණිවුඩ නිසියාකාරව ගෙනයාම විධිමත් ක්ර මෝපාය හා මානසික විද්යාාව සමග යුධ උපක්රම සමඟ කටයුතු කරන ආකරය පිලිබද දැනුම එක්රැස් කිරීමයි. ඒ “සියලු විද්යාරවන්ගේ වඩාත් භයානක වන්නේ මහජන මතයේ හැඩගැස්වීමි ඇතුලත් . මුළු ලෝකයම පාලනය කිරීමට යමෙකුට ඉඩ සලසන්නා වු ලෙස ඔබ විසින් මා හට පවසන ලද ප්රාථම විද්යාාව නම් යැයි සිතමි.
- සත්වැන්න සත්ථා දේවමනුස්සානං නම්ය
භාග්ය වත් බුදුරජාණන් වහන්සේ දෙව් මනිසුන්ගේ මෙලොව, පරලොව යහපත පිණිස හා නිර්වාණ ප්ර තිලාභය පිණිස අනුශාසනය කළ අපගේ ශාස්තෘන් වහන්සේ වන බැවින් සත්ථා දේවමනුස්සානං නම් වන සේක.
+ පවත්නා හෝ පැවතිය හැකි වන්නාවූ සමාජය පිළිබදව හැදැරීමේ විද්යාවව සමාජය පාලනය , වෙනස් කිරීම සමගින් එම සමාජයේ පරිනාමය පිලිබදව දැන හැකි ශාස්ත්රද ඇතුලත් මේ උගත් තැනැත්තාට දිවැස ලැබී ඉන් අනාගතය පිළිබදව ශාස්ත්රප – අනාවැකි කියැවීමේ හැකියාව ලැබෙනු ඇතැයි කී නව වන විදයාව විය හැක.
-අට වැන්න බුද්ධෝ නම්ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ ගාම්භීර වූ චතුරාර්ය සත්යබ තමන් වහන්සේ විසින් අවබෝධ කොට ගෙන, ලෝකයාට ද අවබෝධ කර වූ බැවින් බුද්ධ නම් වන සේක.
නව වැන්න භගවා නම් ය
භාග්යනවත් බුදුරජාණන් වහන්සේ අනන්ත ඥාන, අනන්ත ඍධි, අනන්ත බලයන්ගෙන් යුක්ත බැවින් භගවා නම් වන සේක.
+ පැහැදුනි ථේරපු්තථාභයනි පැහැදුනෙමි
====================
- කුරුළු -
No comments:
Post a Comment