සෑම දහසය වැනිදාම මුර දානනයි !
ඒ නම් ලියා බාර ගත් දැනට අවුරුදු 3කටත් වැඩි කාලයකට සිට පූජා කරන හීල් දානයයි.. !
.
වෙනදා වාගේම අදත් උදේම මා අවදි කරවාගත්තේ අම්මාය..! ඕ එය නොවරදවා ඉටු කරන්නෙ දහසය වෙනිදාවක ඇයගේ උපන් දිනයද යෙදීම නිසාවෙනි...
පිළියෙල කර ගත් දානාමානාදියද ගෙන අප විහාරස්ථානය වෙත ගියෙමු...
බුද්ධ පූජාව පිළිගැන්වූයේත් මා ය..
.
එතැන් පටන් පහල වූ චෛතසික දාමයන් අමුණා මෙය ලියමි.. !
.
මා මේ බුදධ පූජාව පවත්වන්නේ ඇයි දැයි සිතීමි...
වෙනදාට නම් අම්මා දෙන දේ ගිල දැමීම පුරුද්දය.. එහෙත් අද විශේෂය.. ඒ අද කෑම පන්සලට නිසාවෙනි..
හාමුදුරුවන්ට කන්න ගේන එක ඉස්සෙල්ලාම ඉඳුල් නොකර බුද්ධ පූජාව ලෙස බුදු් වහන්සේට බෙදා වෙන් කරනු ලබයි.. එය උන්වහන්සේට පූජා කර අවසර ගෙන තමන් වහන්සේට ලැබෙන දානය වළදති.. ගමේ පන්සලට දානය ලැබෙන්නෙ හාමුදරුවන්ේගේ ඇති ගුණේකට නොව බුදු හාමුදුරුවන්ගේ ගුණයකටැයි සිතුණත්.. හාමුදුරුවන් නරක නම් මිනිසුන් මේ සා විසාල දන් බාර ගන්නේද නැත...
කල්පනා කල යුතු වන්නේ මා මේ පුජා කරන වෙලාවේදී මේ ලංකාද්වීපය තුල සෑම විහාරස්ථානයකම කුමන හෝ හැකි අයුරින් පිළියෙල කර ගත් ආහාරයක් බුදුන් වහන්සේට පුජා වීමයි... ඒ සා වෙනත් රටත් මෙලොව ඇති බවක් නොදනිමි...!
.
තමන්ට කෑමට ලැබෙන ආහාරයේ අග්ර කොටස බුදුන්ට දෙන පූජකවරුන්ද වෙන නොදනිමි..!
එපමණක් නොව.. බුදුන් වහන්සේ කිසිවක් ආහාරයට නොගන්නා බව නුඹත් මාත් දනිමු.. ඒ මේ වන විට පුදනු ලබන්නේ ගල් පිලම වලට නිසාවෙනි... දළදා වහන්සේට පමණක් අති මහත් ව්යාංජන සංඛාවක් ඉතා පිරිසිදුව දිනපතා පිලියෙල කර පුදනු ලබයි...
අපරාදෙ.. නිකං අහක දානව නැති බැරි පවුල් වලට දෙන්න තිබුනා යැයි ඇතැමෙක් පවසනු ඇත....
නැත ඒ නැති බැරි කමද ඔවුනගේ කර්මයයි.... ! පෙර දුන් හැටියට මෙවර ඔවුනට ලැබී ඇත..
මේ ලැබෙන්නෙ වෙන දේකට නොව බුදු්න වහ්නසේ පිරූ දාන පාරමිතාවේ බලයටය...
ඒ හොද ආදර්ශයකි.. නුඹ දුන්නොත් කෙදිනක හෝ නැවත ලැබෙනු ඇති.. එහෙත් ලැබයි සිතා නොදනේන... දිය යුත්ත දෙන්න.. ලැබිමට තිබේ නම් ලැබෙනු ඇත.....
.
ඒ සිතා වතාවත් අහවර කල බෝධිය දෙසට පිය නැගුවේ අම්මා වන්දනා කරනා තුරු මඳක් භාවනාවකට සිත යොමු කිරීමටය...
.
බෝදි මලුවට ඇතුලු වී ඊසාන දෙස සෙවුවෙමි... මුහුණ ලා හිද ගත යුත්තේ ඒ දෙසැටය.. ඒ පැත්තේම කොනක බැල්ලක තම පැටවු තුරුලු කරන් තවම නිදිය.. ඊට අඩි දෙකක් තුනක් මෙහායින් හිද ගතිමි.. බැල්ලට බාදා කිරීමක් මට නුවමනා විය...
.
- මල්ලි ඔතන ජරාව ඇති.. ( මට ඉදිරියෙන් වන්දනා කරමින් සිටි දස දෙනෙකුගෙන් පමණ යුතු වු වන්දනා නඩයේ අයෙක් මට අනතුරු ඇගවීය )
+ නැ මේ බැල්ල ඉන්නෙ එහායින්නෙ...
- කවුද දන්නෙ මල්ලි... ඔතැනට මැක්කො එනව ඇති..
+ කමක් නැ මොනව කරන්නද .. මේ බැල්ලයි පැටවුනුයි පන්සලේමයි.. උන් ඉනනෙ නැති තැනක් හොයගන්න අමාරුයි.. ගිය මුර දානෙ ඉවරවෙලා මම එනකොට බැල්ලයි පැටවුනුයි හිටියෙ ඔතැන..
------- ඔවුන් කතා නැවතුහ.. මුහුනු වල නුරුස්නා ස්වාභාවක් පමණක් පෙන්වූහ..
හිද ගත් ගමන් එකත්පස්ව සිටීමට නොහැකි නිසා මදක් නිසොල්මන්ව බලා සිටියෙමි.. එකතපස් වීම කියා දුන්නේ මගේ ලොකු අප්ච්චීය...
.
එකත් පස් වීම යනු මා හට නම් මගෛ් පසිදුරන් එක් අරමුණකට ගෙන ඒමය නැතිනම් පහම දුබල කර මනසැට ඉඩ දීමය..... ඇස පියා ගනිමි - කන පියා ගනිමි- රස නවතමි- ගන්ධය ඉවසමි - සිරුර සැහැල් කරමි ... සිත පමණක් .. නිදහස්ය.....
.
උදෑසනම බෝධි පාමුල තැබූ කිරිබත් ගිල දැමීමට කාකයන් සහ ලේනුන් පොර කති.. සිත පහදවා ගතිමි.. මේ බුද්ධ පුජාවෙන් සතුන් කී දෙනෙක් නම් මේ ලංකා ද්වීපය තුල රැකෙනවා ඇතිද ???
.
ඔවුනට ඉස්පාසුවක් නැතිය ලෙහෙනෙකු මාගේ කකුලක් උඩිනුත් දිවුවේය... කොහේදෝ සිට ඉගිල ආ කාපුටන් කාක් නාදය දසත පතුරවති..!
කෙනෙකුට භාවනාවට භාධාවක් ලෙස දැනුනත් ට නම් මෙය මහා කමටහනකි.. සොබා සෞන්දර්ය නම් එයයි...
දසත විචිත්රව්ත වෙද්දි දෑස් අඩවන් කලෙමි....
-- .. සෝ... සෝ.....( එක්වරම ඇසුණි)
නැවත දෑස හැරියෙමි...
පෙර කී වන්දනා නඩයමය....
ඔවුනගේ බෝධි පුජා පිංකම් සඳහා තැබූ කිරිබත් සහ ගිලන් පස වලට සතුන් ඉව කරති.. නඩයේ ඇතුමුන් ඔවුන් එලැවීමට සු සූ- සො සො හඩ නගති......
..
කපුටන්ද ඉගිල ගොස් නැවත එතැනම රැදෙති... ලෙහෙනුන් නම් සෙල වෙන්නෙවත් නැත..
වන්දනා කරන කිහිප දෙනෙක් පමණක් බෝදි පූජා කවි කියති.. අනික් පිරිස කුඩා ගල් කැබලිති ගෙන ලෙහෙනුන්ට දමා ගසන්නට පටන් ගති....
.
විනාඩි කිහිපයකට විසිර යන සතුන් නැවතත් ඇදෙති.. එකම සිදුවීම නැවත නැවතය.. !
වරෙක මාගේ ඇග උඩින් පැන ගිය ලෙහෙන පැටවාගේ හිස ලගින්ම ඇදීගිය ගලක් ඔවුන්ගේම ගිලන්පස වීදුරුවේ වැදී ගිලන් පස ඉහිරුනි..
.
සතුන් වෙනුවෙන් මම හඩ අවදි කලෙමි... !
.
+ මල්ලි.. ගල් ගහන්නෙපා.... කුඩාම දරුවා ඇමතීමි.... ( සියලු දෙන කවි ගායනාව නවතා මදෙස බැලුහ )
- නැ උන් අපේ කිරිබත් කනව..
+ ඉතින් බඩගිනි ඇති කාපුදෙන්..
- අපි තාම වැදල ඉවර නැ .. අපි වැදල ගියාම කාපු දෙන්..
+ වෙනසක් නැනෙ මල්ලි.. කොයි වෙලේ කෑවත් ක්නනෙ ඒ අයනෙ ඔන්න ඔහෙ ඔයාල වදින්න ඒ අය කාපු දෙන්..
- එහෙම කොමද පුතා.. උන් මෙතැන ජරා කරනව.. අනික අපි මේ උදේ මහන්සියෙන් ගෙනාව බුද්ධ පුජාව.. ඔන්නම් පූජාව ඉවර වුනාම කාපු දෙන් ( ඒ අම්මා කෙනෙකි )
+ අම්මෙ උන් කන්නෙ බඩගිනි වෙලාවට උන්ට බඩගිනි නැතිනම් කන්නෙ නැනෙ...
- උන්ට බඩගිනි කියල අපේ පුජාව..
+අම්මෙ .. මිනිහෙක්ට වුනත් තිබහක් නැති වෙලාවට ලිදකට එබුවත් වතුර බොන්නෙ නෑ හැබැයි තිබහ වෙලාවට වතුර පිරුණ දිය කඩිති හොයන් බඩගාගෙන එන්නෙ..
" දානය කියල කියන්නෙ දීම නෙවෙයි අම්මෙ - දිය යුතු දේ අවශ්ය කෙනාට අවශ්ය වෙලාවට දීම " ...
මම දන්න බුදු සාදු නම් මේ බුද්ධ පුජාව වලදන්නෙ නැ.. එක් හැමදාම අයිති මේ සත්තු කීප දෙනාට... හැබැයි බුදු සාදු තරහ වෙන්නෙ නෑ... එයා කැමති ඇති අහක දාන්නෙ නැතිව කවුරු හරි කනව නම්.... අනික අම්මෙ මේ සත්තු දන්නෙ නැ අද අම්මලගෙ බුද්ධ පුජාව කියල.. එයාල හැමදාම මෙතැනට එනව.. හැමදාම කනව.. අම්මලයි මමයි අනික් අයයි තමයි ඉද හිටල මෙැතනට එන්නෙ..
බුදු හාමුදරුවො දානය කිවුවෙ හිතේ ඉතිරි කරගන්නෙ නැතිව දෙන්න කියල.. අම්මල එක හිතින් බුදු සාදුට කිරිපත් පිලිගැනුනවනම් ඒ මොහොතෙම ඒ පින අනුමොදන් වෙනව.. ආයෙ මේ ගාථා ටික ඉවර වෙනකම් පිරිත් ටික ඉවර වෙනකම් ඉන්න ඕන නැ.. සිතුවිල්ලක් කියන්නෙ තත්පරේකින් වත් මනින්න බැරි දෙයක්..
-හ්ම්...
+ දැන් බලන්න අපි කතා කරන අතරෙ ඒ අය නිස්සද්දව කන බොන හැටි.. කවුද දන්නෙ අම්මෙ කාල ඒ අය අම්මලට පින් අනුමෝදන් කරනවද කියල හිතින්.. සමහර වෙලවට දවස් ගානකින් වෙන්න ඇති මේ කන්නෙ ඒ අය.. ඒ නිසා එල වන්නෙපා...
අම්මෙ - මල්ලියො - ගිහි ගෙයි ඉන්නවනම් සුජාතා දේවිය වගේවත් වේනන.. - දෙනවනම් දෙන්න නොදෙනවනම් නොදනේන , දුන් දෙය ගැන ආසාව අතහරින්න - නුදුන් දෙයක් වේ නම් රැක ගන්න...
- තේරුණා.....
එවේලෙහිම මගේ අම්මා පැමිණ මට අඩ ගැසීය... භාවනාවෙන් කම් නැත දැන් යා යුතුයි.. නැගිට්ටෙමි...
---පුතා කවුද ...!
-- මම කුරුළු-------
==============
පිපෙනා මලකට - ගලනා දොලකට
දැනෙනා බුදුගුණ - නොදැනෙන මිනිසුනි
කොයි ලොව යන්නේ මරණින් පස්සේ
පින් පවු එනවා අපි පසු පස්සේ ..
.
කලු ගල් කුලකට බොල් මැටි පිඩකට
දැනෙනා බුදු ගුන නොදැනෙන මිනිසුනි
කොයි ලොව යන්නේ මරණින් පස්සේ
පින් පවු එනවා අපි පසු පස්සේ ..
.
ඉරහද දෙපොලට මේ මහ පොලවට
දැනෙනා බුදු ගුන නොදැනෙන මිනිසුනි
කොයි ලොව යන්නේ මරණින් පස්සේ
පින් පවු එනවා අපි පසු පස්සේ ..
=============
---කුරුළු--
https://www.youtube.com/watch?v=FV-MzIB2Uy8
කුරුළුව උපාසිකාවන්ට පට්ට බණක් නෙව දෙසල තියෙන්නෙ..
ReplyDeleteමේක කුරුළුවො නොදැනුවත් කමට වඩා ශ්රද්ධාවසහ භක්තිය පටලවා ගැනීම කියලයි මට හිතෙන්නෙ
හැම තැනම එහෙමයි
Deleteශුද්ධවන්ත අශුද්ධන්තයෝ..
ReplyDeleteශුද්ධාශුද්ධ
Delete